Biliard – hry a pravidlá
Pre tých, ktorí radi hrajú biliard ako pravidelný relax a formu spoločenskej zábavy sme pripravili skrátené pravidlá pre najobľúbenejšie hry a pravidlá biliardu.
Hra číslo 8 (Skrátené)
Hrá sa s 15 guľami a bielou. Pred potopením gule č. 8 musí hráč potopiť 7 gulí svojej skupiny (plné alebo polovičné), ktoré sa nahlasujú.
- 3.1 Rozostavenie: Gule v trojuholníku, predná na zadnom bode, guľa č. 8 v strede, zadné rohy plná a polovičná.
- 3.2 Rozrazenie: Hráč, ktorý vyhral rozohru, určí rozrážajúceho. Biela zo záhlavia, žiadna guľa sa nehlási. Potopenie aspoň jednej farebnej gule bez faulu znamená pokračovanie s otvoreným stolom. Ak nie je potopená žiadna, musia sa aspoň štyri dotknúť mantinelov, inak protihráč môže prevziať hru alebo nariadiť nový rozraz. Špecifické pravidlá platia pre potopenie gule č. 8 a fauly pri rozrazení. Vyskočené farebné gule ostávajú mimo hru (okrem gule č. 8).
- 3.3 Otvorený stôl: Skupiny gulí nie sú pridelené. Povolené sú kombinácie (nie cez guľu č. 8). Potopenie gule č. 8 ako prvej ukončuje nábeh. Nesprávne potopené gule ostávajú v jamkách. Po rozrazení je stôl vždy otvorený.
- 3.4 Pokračovanie hry: Po potopení aspoň jednej gule pri rozrazení hráč pokračuje, kým potápa gule, nespraví faul alebo nevyhrá. Faul znamená prechod na protihráča. Hra končí korektným potopením gule č. 8 alebo vážnym porušením pravidiel.
- 3.5 Hlásenie jamiek: Každá guľa a jamka sa hlási. Guľa č. 8 sa hlási až po potopení všetkých gulí skupiny. Hráč môže nahlásiť „istotu“.
- 3.6 Prehratie setu: Faulom potopenie čiernej gule, potopenie predčasne, do inej ako nahlásenej jamky, vyskočenie čiernej gule (okrem rozrazenia).
- 3.7 Fauly: Ukončenie hry hráča, protihráč má bielu guľu v ruke (umiestnenie kdekoľvek okrem faulu pri rozraze).
- 3.8 Penalizácia: Rozhodca penalizuje nešportové správanie.
- 3.9 Patová situácia: Začína sa nová hra s rozrážajúcim z predchádzajúcej hry.
Hra číslo 9 (Skrátené)
Hra č. 9 sa hrá s deviatimi očíslovanými guľami a bielou guľou. Hráči musia hrať na gule vo vzostupnom číselnom poradí. Víťazom je ten, kto prvý korektne potopí guľu s číslom 9.
4.1 Rozostavenie: Farebné gule sa rozostavia do kosoštvorca s guľou č. 1 na zadnom bode a guľou č. 9 v strede. Ostatné gule sú v kontakte. Hra začína rozstrelom bielej gule z ľubovoľného miesta v záhlaví.
4.2 Rozrazenie: Hráč, ktorý vyhral rozohru, rozráža. Pri rozrazení musí biela guľa ako prvú trafiť guľu č. 1. Fauly pri rozrazení zahŕňajú potopenie alebo vyskočenie bielej gule, nesplnenie podmienok správneho rozrazenia (protihráč má bielu v ruke kdekoľvek), vyskočenie akejkoľvek gule (protihráč má bielu v ruke kdekoľvek, vyskočené/potopené gule sa nevracajú okrem č. 9), a ak sa aspoň štyri farebné gule nedotknú mantinelov (protihráč má bielu v ruke kdekoľvek).
4.2a Pravidlo troch gulí: Aby sa zabránilo „soft-breaku“, minimálne tri farebné gule musia byť potopené alebo prejsť za hranicu záhlavia (okrem vozíčkárov a dievčat). Ak sa to nestane, potopená guľa č. 9 sa vracia na zadný bod a protihráč si môže vybrať, či bude hrať alebo nechá pokračovať rozrážajúceho (nemôže hrať push-out, ak prevezme hru).
4.3 Push-out: Hráč po rozrazení môže nahlásiť push-out, pri ktorom sa biela nemusí dotknúť žiadnej gule ani mantinelu, ale ostatné pravidlá pre fauly platia. Potopené gule okrem č. 9 ostávajú v jamkách. Po korektnom push-oute sa protihráč rozhodne, či bude hrať alebo prenechá ťah. Nekorektný push-out sa posudzuje ako bežný faul.
4.4 Pokračovanie hry: Po úspešnom rozrazení (potopení aspoň jednej gule) hráč pokračuje, kým potápa gule v číselnom poradí bez faulu alebo nevyhrá. Faul znamená prechod na protihráča. Hra končí korektným potopením gule č. 9 alebo pri vážnom porušení pravidiel.
4.5 Návrat gule č. 9: Ak je guľa č. 9 potopená faulom alebo vyskočí, vracia sa na zadný bod. Ostatné gule sa nevracajú.
4.6 Hra po faule: Faul končí ťah hráča. Potopené gule sa nevracajú (okrem č. 9). Protihráč má bielu guľu v ruke kdekoľvek na stole. Viacero faulov v jednom ťahu sa počíta ako jeden.
4.7 Pravidlo troch faulov: Tri po sebe idúce fauly znamenajú prehru setu. Nešportové správanie sa trestá.
4.8 Patová situácia: Hra sa začína odznova s rozrážajúcim z predchádzajúcej hry.
Biliard – Všeobecné pravidlá
- 1.1 Povinnosti hráča: Hráč je zodpovedný za znalosť pravidiel a rozvrhu súťaže. Neinformovanosť nie je dôvodom na protest.
- 1.2 Zásady otvorenia hry (Rozohra): Rozohra určí hráča, ktorý bude prvý rozrážať. Používajú sa rovnaké gule, umiestnené v záhlaví. Hráči súčasne hrajú na predný mantinel a vyhráva ten, ktorého guľa zastane bližšie k zadnému mantinelu. Špecifické chyby pri rozohre znamenajú jej prehratie alebo opakovanie.
- 1.3 Pomôcky: Používajú sa štandardné pomôcky (tágo, krieda, pomocné tága – max. 2, rukavice, púder) v súlade s ich určením. Gule sa nesmú používať na meranie. Trojuholník používa rozhodca. Hráč môže meniť tága a používať vlastnú kriedu a pomocné tágo, ak spĺňajú normy.
- 1.4 Vracanie gulí na stôl: Gule sa vracajú na zadný bod, ak je obsadený, tak na čiaru za ním, čo najbližšie k nemu, nesmú sa dotýkať bielej gule.
- 1.5 Biela guľa v ruke: Hráč ju umiestni kdekoľvek na hraciu plochu (nie v kontakte s inou guľou). Pri rozstrele sa umiestňuje v záhlaví.
- 1.6 Hlásenie jamiek: Pri hrách s hlásením hráč pred strkom nahlási guľu a jamku. Dodatočne potopené gule sa rátajú. Jasné strky sa nehlásia. Rozhodca potvrdzuje hlásenia. Hráč môže nahlásiť „istotu“, po ktorej hrá protihráč.
- 1.7 Náhodný pohyb gulí: Neúmyselný pohyb gulí nie je faul. Spadnutá guľa sa nevracia. Rozhodca posudzuje náhodnosť.
- 1.8 Zaseknuté gule: Rozhodca posúdi, či guľa spadne do jamky. Ak nie, ostáva v hre.
- 1.9 Návrat do pozície: Rozhodca čistí alebo vymieňa gule tak, aby bola zachovaná pôvodná pozícia.
- 1.10 Vonkajšie rušivé vplyvy: Strk ovplyvnený rušením sa opakuje s pôvodnou pozíciou. Ak to nie je možné, hra sa opakuje.
- 1.11 Protesty: Hráč môže žiadať vysvetlenie pravidiel alebo protestovať pred ďalším strkom. Nerozriešené spory rieši riadiaci orgán turnaja. Hra sa zastaví počas riešenia protestu. Ignorovanie protestu môže viesť k diskvalifikácii.
- 1.12 Vzdanie hry: Vzdanie znamená prehru zápasu. Rozmontovanie tága pred ukončením hry protihráčom je považované za vzdanie.
- 1.13 Patová situácia: Ak rozhodca určí patovú situáciu, nasledujú 3 strky pre každého hráča. Ak sa situácia nezmení, s dohodou hráčov sa hra končí remízou.
Definície
- 2.1 Časti stola a označenie: Pravidlá platia pre štandardné stoly, gule (57,2 mm) a vybavenie SBiZ. Stôl musí mať označené rohy trojuholníka, návratovú čiaru a hranicu záhlavia, predný, stredný a zadný bod. Rozhodujúci je priemet ťažiska gule.
- 2.2 Strk: Začína kontaktom tága s bielou guľou a končí zastavením všetkých gulí. Nedodržanie je faul.
- 2.3 Potápanie gulí: Guľa je potopená, ak spadne do jamky a nevráti sa. Potopenie po kontakte s inou guľou je korektné. Guľa na okraji jamky dlhšie ako 5 sekúnd a následne spadnutá nie je korektne potopená. Vrátená guľa z jamky ostáva v hre. Dotyk bielej gule s potopenou guľou je faul. Hráč zodpovedá za vyskočenie potopenej gule.
- 2.4 Guľa nalepená na mantinel: Bezprostredný dotyk s mantinelom. Pri pravidle o dotyku mantinelu po kontakte bielej a farebnej gule, nalepená guľa musí sa odlepiť a opäť dotknúť mantinelu. Overenie nalepenia môže žiadať hráč.
- 2.5 Guľa vyskočená zo stola: Ak nie je na hracej ploche a nebola potopená. Platí aj pri odraze od externých predmetov. Odraz od mantinelu a návrat/potopenie nie je vyskočenie.
- 2.6 Skreč: Potopenie bielej gule je vždy faul.
- 2.7 Biela guľa: Guľa, s ktorou sa začína strk. Obaja hráči hrajú s tou istou bielou guľou.
- 2.8 Farebné gule: Gule s číslami 1-15 (1-7 plné, 9-15 polovičné, 8 čierna).
- 2.9 Set: Zápas sa hrá na stanovený počet setov. Pravidlá víťazstva v sete určujú pravidlá danej hry.
- 2.10 Trojuholník: Pomôcka na rozostavenie gulí. Pre hru č. 9 sa môže použiť kosoštvorec. Po odobratí trojuholníka musia gule ostať v kontakte.
- 2.11 Hráč, ktorý začína hru: Určuje sa rozohrou. Víťaz rozohry rozhodne, či bude rozrážať. Každá hra začína strkom zo záhlavia.
- 2.12 Nábeh: Otvorenie hry až po jej ukončenie jedným hráčom. Môže byť postúpený protihráčovi (napr. push-out v hre č. 9).
- 2.13 Pozícia gulí: Hodnotí rozhodca zhora nadol. Kontaktný bod gule s hracou plochou určuje jej pozíciu.
- 2.14 Návrat gulí na stôl: V niektorých hrách sa potopené gule vracajú na stôl.
- 2.15 Vrátenie gulí do pôvodnej pozície: Pri neúmyselnom posunutí gulí je to faul a rozhodca ich vráti do pôvodnej pozície.
- 2.16 Skok: Strk, pri ktorom biela guľa preskočí prekážku. Korektný skok je strk zhora. Dotyk kostice tága s bielou guľou pri skoku je faul.
- 2.17 Strk na istotu: Hráč ho hlási pred strkom. Po ňom hrá protihráč. Potopenie gule pri istote nie je relevantné (okrem hry č. 10).
- 2.18 Faul pri strku: Dotyk bielej gule kosticou tága, posudzuje sa podľa zvuku.